October 25, 2008

FILTET KAUNI TØRKLÆDE











Så kom jeg videre med KAUNI, og det blev til Linette's tørklæde , 2 nøgler er i gang og det er det næste rklæde også også.
Opskriften kommer her fra Siffes Planet - håber det er i orden Siffe??? ;-) - den var oprindelig givet mundligt af Lisette under Strikfestivalen i Silkeborg
Det kan øges i bredde og længde efter behag.Kauni farveskiftende garn. Rullet op så farveskiftet er forskudt på de 2 nøgler eller start inde- og udefra på det samme nøgle . For at få en pæn kant lader jeg garnskiftet foregå efter de 2 første vrangmasker.
175 cm x 35 cm efter filt
Pind ca 5 - det skal strikkes løst for at filte bedre. Jo mere luft jo mere filt!Slå 57 masker op ( 11 x 5 + 2)
MØNSTER:
pind 1: strik *2 vrang 9 ret* slut med 2 vrang
pind 2: strik *2 ret 9 vrang* slut med 2 ret
Strik 2 pinde med hver nøgle.Strik ca 2 meter tørklædeLuk af og lad alle rillerne med 2 masker løbe ned - også i begge sider. (Det gør at tørklædet ikke ruller i kanten) Hæft de 2 ender.Derefter filtes i vaskemaskine - mit virkede på 40 grader finvask . Det er blødt lunt og lækkert. Absolut HOT!

2 comments:

Fru Knudsen said...

Fint tørklæde du har lavet. Og i også fin blog du har. Jeg ligger inde med noget Kauni garn, og kunne godt tænke mig et tørklæde magen til, så jeg vil lige høre om du vil af med opskriften?

Anita Bruno said...

ja, den er her, og er taget fra Siffes Planet, oprindelig. kommer den mundtligt fra Lisette under Silkeborg festivallen
Det kan øges i bredde og længde efter behag.

Kauni farveskiftende garn. Rullet op så farveskiftet er forskudt på de 2 nøgler. eller begynd ude- og indefra på samme nøgle For at få en pæn kant lader jeg garnskiftet foregå efter de 2 første vrangmasker.


175 cm x 35 cm efter filt


Pind ca 5 - det skal strikkes løst for at filte bedre. Jo mere luft jo mere filt!

Slå 57 masker op ( 11 x 5 + 2)


MØNSTER:

pind 1: strik *2 vrang 9 ret* slut med 2 vrang

pind 2: strik *2 ret 9 vrang* slut med 2 ret

Strik 2 pinde med hver nøgle.


Strik ca 2 meter tørklæde

Luk af og lad alle rillerne med 2 masker løbe ned - også i begge sider. (Det gør at tørklædet ikke ruller i kanten) Hæft de 2 ender.

Derefter filtes i vaskemaskine - mit virkede på 40 grader finvask . Det er blødt lunt og lækkert. Absolut HOT!